STORT INTRESSE FÖR PLÅT I ARKITEKTUREN

För andra året i rad har ett PLÅT- evenemang ägt rum. Denna gång under namnet PLÅT09 och i Chalmers inbjudande lokaler i Göteborg. Drygt 300 förväntansfulla arkitekter slöt upp för att lyssna till Kengo Kuma och William Zahner samt för att träffa landets främsta plåtmaterialexperter.

Namnkunnige arkitekten och materialinnovatören Kengo Kuma samt amerikanske metallgurun William Zahner var årets huvudföreläsare. Intressanta föreläsningar och intervjuer med dessa båda fascinerande män kompletterades med fakta om plåtmaterialen och så förstås trevliga pauser med lunch, kaffe och branschmingel samt möjlighet att besöka plåtleverantörernas monterutställning.

Kengo Kuma var såklart ett dragplåster för många av deltagarna. Hans lågmälda och vördnadsfulla inställning till arkitektur och för den delen livet, gör att man som åhörare och åskådare inte kan annat än att buga sig inför hans verk. Det gamla uttrycket ”man tar vad man har” får en helt ny innebörd efter en lektion i kumaistisk arkitektur. Det närproducerade byggmaterialet står i fokus och är den porösa stenen (Chokkura plaza,Tochigi) eller rispappret inget lämpligt byggmaterial – så tar Kuma till både gamla japanska seder och nya tekniker för att få fram ett funktionellt resultat. Och oavsett material lyckas han alltid med att skapa sin signifikanta transparens med strilande ljusspel.
Ingen kan heller anklaga Kuma för att upprepa sig. Plast, sten, papper, plåt, bambu, glas, man får nästan en känsla av att Kuma metodiskt betar av materialen. Men det är något han förnekar. Det handlar i stället om att varje projekt har sina unika förutsättningar och att han söker nya utmaningar, allt för att hålla sin egen inspiration vid liv. Tidskrävande, ja visst, men det är hans sätt att jobba, något annat är inte aktuellt, menar han.

William Zahner gav många små aha-upplevelser och inbjöd till en kreativ tankeprocess kring plåtmaterialens enorma potentialer. Hans företag är å ena sidan en släktklenod med nedärvd kunskapsbank, å andra sidan en gigantisk lekstuga där datorer och plåtmaterialen utgör grundstenarna och devisen är självklar – ingenting är omöjligt. Med sin speciella utgångspunkt där uppdraget alltid är arkitektens önskemål, framstår Zahners företag som en drömmaskin för alla som vill ta sig an plåt i sin arkitektur. Dessutom lyckas han slå hål på myten om att den extravaganta plåtfasaden måste vara dyr bortom allt förstånd. Han presenterade flera exempel då pressad budget ofta fått bidra till nya lösningar och uttryck som tillfredställt kunden. Miljökraven är heller inget hinder, snarare tvärtom och en viktig motor i utvecklingen av plåtens roll och användningsområden.
Efter att ha hört Zahner beskriva några av de projekt han har utvecklat i samarbete med bland andra Frank Gehry (Walt Disney Concert Hall, Los Angeles), Herzog & de Meuron (de Young museum, San Francisco) och Daniel Libeskind (Judiska museet, Berlin), så vill man bara ha mer. Zahner kan sin råvara och vågar därmed låta plåten samspela med såväl miljöpåverkan som andra material. I Zahners värld är plåten ett obegränsat och högst levande material.

Några myter som våra materialexperter tog hål på under dagen:

Koppar är inte miljöfarligt, varken i USA, EU, Sverige eller ens i Stockholm.

Rostfritt är inte dyrt tack vare hållbarheten och det minimala underhållet.

Stålplåten som ”fulplåt” har inget med materialet att göra – snarare bristen på arkitektur.

Titanzink kräver speciell kunskap hos plåtslagare, men det är inte längre några problem att hitta zinkkunniga plåtslagare i Sverige.