farshid
MOCA, Museum of contemporary art i Cleveland, öppnade portarna i oktober 2012. Både före och efter har museet figurerat flitigt i design- och arkitekturtidskrifter av rang. Kvinnan bakom verket, Farshid Moussavi, är van vid rampljuset, men det är först sedan 2011 som hon står där på egna ben, utan exmaken och den gemensamma byrån FOA, Foreign Office Architects. Nya prestigefyllda uppdrag och aktuell, innovativ arkitektur visar dock att Moussavi tänker fortsätta att briljera med egna byrån Farshid Moussavi Architecture.

Moussavi är utan tvekan, en av samtidens mest intressanta arkitekter. Praktik, teori, filosofi – allt går hand i hand och hon lägger stor vikt vid hur varje byggnad påverkar den individuella betraktaren. Moussavis arkitektur utgår från tesen att byggnaderna och närmiljön direkt påverkar vårt sätt att tänka. Som arkitekt besitter hon den avundsvärda förmågan att förändra sitt uttryck för varje ny byggnad, hon vågar leka med nya former och har både teoretisk grund och känsla för utsmyckning.

Moussavi är ornamentens stora förespråkare och vill tillskriva dem ett större värde än vad som oftast ges. I föreläsningar och framförallt i sina böcker, In the Function of Ornament (2006) och In The Function of Form (2009) lyfter hon fram funktionen och innebörden med dekorationer och utsmyckande former, vikten av dem och kanske främst vårt behov av dem. Hon menar att utformningen, liksom hela arkitekturen, inte återspeglar kulturen utan snarare skapar den. I Venedigbiennalen 2012 deltog Moussavi med installationen »Arkitektur och dess effekter« där hon med olika strukturer, mönster och texturer ville belysa hur betraktaren påverkas.

I sin strävan att reflektera, vara föränderlig och dekorativ har Moussavi i flera av sina verk tagit tillvara metallernas egenskaper och förädlat karaktärsdragen i intressanta lösningar för såväl form som funktion. Omnämnda Museum of contemporary art i Cleveland har förärats med en spegelintensiv fasad i rostfritt, där vinklar och ljus ger åskådaren en högst unik och levande föreställning, dygnet runt. Ett museum i ständig förändring som alltid återspeglar samtiden – i nuet. På Ravensbourne College of Design and Communication i London har Moussavi låtit dekorera fasaden med kalejdoskopinspirerade aluminiumplattor, där hon med endast tre olika former, på ett raffinerat sätt skapat ett komplext och mättat mönster. På John Lewis Department Store, Cineplex, lyckas hon också skapa stor variation men med hjälp av 10 300 rostfria, spegelblanka paneler som genom väl utstuderad placering och montering skapar ett krusande och quiltat arrangemang.

Att Moussavi är en av världens ledande arkitekter när det gäller integrering av byggnadskonst, design och landskapsplanering ses också tydligt i prisade Yokohama international port terminal i Yokohama, Japan. Hon deltog även i utformningen av OS-området och infrastrukturen inför OS i London. Just nu jobbar Moussavi och hennes medarbetare på FMA med ett antal prestigefyllda internationella projekt, så som ett bostadskomplex i La Défense distriktet i Paris och Quran Museum i Tehran.


Namn
Farshid Moussavi

Bakgrund
Född i Iran -65, kom till England som 14-åring. Har jobbat för Renzo Piano och sedan Rem Koolhaas, OMA , där hon träffade kollegan Alejandro Zaera-Polo. Tillsammans startade de FOA , Foreign Office Architects 1993. 2011 separerade paret och startade var sitt arkitektkontor. I juni 2011, öppnade Farshid Moussavi sitt nya arkitektkontor Farshid Moussavi Architecture (FMA ), i London.

Just nu
Förutom att driva sin egen arkitektbyrå är Moussavi professor i arkitektur vid Harvard, USA . Hon sitter i juryn för flertalet internationella arkitekturtävlingar liksom i styrelser för bland annat »International Design Committee of the London Development Agency« och »Design for London«. Sedan september 2011 är hon också kolumnist för Architectural Review magazine.

Priser
Under åren har Moussavi mottagit en rad priser från RIBA, Kanagawa, Charles Jencks och ELLE.


Läs mer om FARSHID MOUSSAVI ARCHITECTURE här >>